Peer-Linjen


               morten frivillighedens ansigter

I Rudersdal har en af de frivillige fra foreningen Peers, hvor mennesker bruger egne erfaringer til at støtte sårbare, været med til at etablere Peer-Linjen. Her deler Morten sine erfaringer i hvordan Peer-Linjen fungerer, når frivillige ikke har løsningen, men lytter og støtter dig i at finde den.

Da Danmark lukkede ned i midten af marts, opstod der et nyt initiativ på baggrund af hjemsendte Peers, der ønskede at bidrage med det, de kunne og derved støtte vores sundhedsfaglige kolleger.

Dette initiativ var Peer-Linjen og blev startet af Stine og Pernille, der i løbet af 4-5 dage fik samlet en gruppe Peers, oprettet struktur og kommunikationskanaler, samt lavet reklame. Linjen har nu kørt i et stykke tid og vi har rundet de første 100 samtaler. I takt med, at Danmark gradvist åbner op, følger Peer-Linjen gradvist med ved at skære lidt ned, da mange af de frivillige skal tilbage på arbejde og andre aktiviteter.

Erfarne Peers på linjen

Fra starten har Peer-linjen samlet en gruppe frivillige, der alle har haft taget en form for Peer-uddannelse og fungeret, som ”officiel” Peer i behandlings-/socialpsykiatrien eller i det frivillige. Derfor melder vi også ud, at vi er erfarne Peers, der er vant til også at tage nogle af de svære samtaler. Dog erkender vi også vores begrænsninger og henviser f.eks. til Psykiatrifonden, Livslinien eller psykiatrien ved akutte behov.

Hvad er Peer Støtte?

Kontakt til Peer-Linjen foregår via mail eller Facebook, derefter ringer de frivillige ud til folk, der har kontaktet os. Det er meget forskelligt, hvad man kan have brug for og vi bruger tit et par minutter på at definere, hvad samtalen skal handle om og hvad, der er vigtigt for den, der ringer ind.

Selve det vi kan tilbyde i samtalerne, er støtte og sparring til at finde ud af, hvordan den, der ringer ind, kan håndtere sin hverdag. Vores udgangspunkt er vores egne erfaringer med at opleve psykiske kriser og vanskeligheder, samt oplevelsen af at håndtere dem og komme sig. Således bygger samtalerne på en stor grad af gensidighed og ligeværd i det, at vi taler ud fra et perspektiv, der drejer sig om at have haft lignende oplevelser og hvad man selv kan gøre for at komme sig.

Fremtiden for Peer-Linjen

Som nævnt lukker Danmark efterhånden mere og mere op og vi skruer lidt ned, men Peer-Linjen er kommet for at blive. Lige nu tilbyder vi samtaler mandag, onsdag og fedag mellem 15 og 18. Samtidig arbejder vi på forskellige muligheder for at forankre Peer-Linjen, så vi kan forsætte så længe,der er behov, lyst og overskud, da alt pt. bygger på initiativtagernes og de frivilliges kræfter og ressourcer.


Frivilligcenter Rudersdal
Kulturcenter Mariehøj, Øverødvej 246B, 2840 Holte, tlf: 4589 0056
mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., facebook, CVR: 26449294, konto: 2253 0722534794