Skip to main content

Ung med de unge på TikTok – eller andre veje og muligheder på SoMe?

Algoritmen styrer, hvad vi ser på Facebook, instagram og TikTok – men hvordan? Og hvad betyder det for vores indhold?
Hvordan er sammenhængen mellem f.eks. Facebook, instagram og YouTube? Hvad virker på sociale medier? Og hvad betyder ”virker” i det hele taget? Passer det, at de unge kun er på TikTok? Og hvad med etikken?
 
Det er nogle af de spørgsmål, vi kommer til at diskutere og måske få svar på, på dette kursus. Formålet er at få viden nok til at kunne forstå, hvad det er for nogle mekanismer mellem mennesker og algoritmer, som har betydning for det professionelle arbejde med sociale medier.
 
Hvem henvender kurset sig til?
Kurset henvender sig til dig der arbejder med SoMe som del af dit foreningsarbejde og kommunikation – særligt eller på sigt i forhold til yngre målgrupper. Som udgangspunkt tilbydes kurset vores kollegaer i de omkringliggende frivilligcentre, men kurset er åben for alle med interesse for emnet, der er engageret som frivillig eller ansat på det frivillige sociale område. 
Forudsætninger:
Du har et grundlæggende kendskab til sociale medier. Du ved for eksempel, at der er forskel på en gruppe, en side og en profil på Facebook. Du har sikkert også selv en profil på instagram. Du har en idé om, hvad det betyder at tagge nogen, og hvad et hashtag er.
Tid og sted samt tilmelding
Kurset afholdes fredag den 16.6.2023 kl. 9:00-15:00 i Frivilligcenter Hillerød, Fredensvej 12c, 3400 Hillerød. 

Togstationen ligger 10 - 15 minutters gang fra frivilligcentret – der går også en bus direkte fra stationen til Frederiksgade/Hostrupvej, der ligger få minutter fra frivilligcentret.

Parkering muligt i p-huset ved Slotsarkaderne, Christiansgade.
 
Tilmeld dig via NemTilmeld her.
 
Indhold på dagen
  • Oplæg: Introduktion til de mest almindelige sociale medier:
    Hvem ejer dem? Hvordan virker deres algoritme? Fordele og ulemper.
  • Oplæg: Danske data på, hvem der bruger hvilke sociale medier og til hvad.
  • Workshop: Det strategiske grundlag:
    Hvad er vores udgangspunkt? Hvem er vi som afsender? Hvad vil vi gerne opnå (målsætninger)? Hvem er vores modtager? Hvor kan vi mødes henne?
  • Oplæg: Virkemidler på sociale medier.
  • Oplæg: Hvad koster det i tid, penge og udstyr?
  • Diskussion: Hvilke muligheder er der for at nå – og fremme det frivillige engagement og arbejde ved hjælp af sociale medier – særligt, hvis målgruppen er yngre mennesker?
  • Diskussion: Hvad med etikken? Samt masser af dialog, vidensdeling og svar på spørgsmål, der måtte dukke op.
Hilsen fra underviseren
Kurset er IKKE et teknik-kursus, hvor du kommer til at klikke på en masse knapper – men du er meget velkommen til at tage den bærbare computer, iPad eller telefon, som du bruger til arbejdet på sociale medier, med. Det kan være rart at kunne logge ind i løbet af dagen. 
Det er nemmest at arbejde med sociale medier fra en bærbar computer – undtaget instagram, der fungerer bedst på telefon eller iPad.
Mange har glæde af at være tilknyttet foreningens Facebook-side og evt. andre sociale medier som administrator eller redaktør inden kurset. På den måde kan du logge ind og afprøve forskellige funktioner undervejs. Det er dog ikke et krav for at følge med på kurset.
 
Underviser
Jeannette Refstrup er partner i kommunikationsbureauet StrupStrup®, som blandt andet arbejder med branding samt digital kommunikation og markedsføring. Hun underviser i forskellige discipliner inden for særligt digital kommunikation og markedsføring. Jeannette er uddannet journalist og Executive Master i Corporate Communication.
 


Antal visninger 2126